Taboe over narcistische mishandeling doorbreken

Grote belangstelling voor meet to change over narcisme bij Stichting Yasmin!

Neem het heft in eigen hand was de titel van de Meet to Change over narcisme op vrijdag 1 juni bij Stichting Yasmin aan de Brouwersgracht. Er was zoveel belangstelling voor deze bijeenkomst dat de mogelijkheid om je aan te melden daags voorafgaand wegens ruimtegebrek moest worden stopgezet. Een divers gezelschap van zo’n 60 vrouwen en twee mannen was op 1 juni bij Stichting Yasmin aanwezig om meer over dit thema te weten te komen en om in een veilige omgeving ervaringen met elkaar te delen.

“Wat mooi en belangrijk dat stichting Yasmin deze bijeenkomst georganiseerd heeft.”

(Iris Koops, oprichter van Het verdwenen zelf)

Sinds 2016 is 1 juni wereldwijd een dag om bewust stil te staan bij narcistische mishandeling: World Narcissistic Abuse Awareness Day (WNAAD). In april van dit jaar heeft schrijfster Mjon van Oers de Nederlandse tak hiervan opgericht. Voor vrijwilligster Tara* van Stichting Yasmin – zelf slachtoffer van narcistische mishandeling – de aanleiding om een Meet to Change bijeenkomst op 1 juni over dit onderwerp te initiëren. Dat dit thema enorm leeft bleek uit de grote hoeveelheid reacties op social media, uit het hele land en ook uit België. Opleidingsniveau of (culturele) achtergrond spelen geen enkele rol; narcistisch geweld komt voor in alle rangen en standen, in alle culturen en alle lagen van de bevolking.

“Een geweldig initiatief rondom #WNAAD!”

(Mjon van Oers, schrijfster)

“Gek van twijfel en angst”

“Wereldwijd worden miljoenen mensen getroffen door narcistisch misbruik en het is de hoogste tijd dat het taboe hierover wordt doorbroken,” vertelt Tara in haar openingstoespraak. “Slachtoffers van narcisten worden vaak niet geloofd. Mensen met een narcistische persoonlijkheidsstoornis zijn manipulatief zeer sterk en naar de buitenwereld toe meestal zeer charmante persoonlijkheden. Ze krijgen het zelfs voor elkaar om jouw familie en vrienden te beïnvloeden. En ook hulpverleners, jeugdbeschermers, politiefunctionarissen, advocaten, mediators, rechters, enzovoort weten ze te manipuleren met als doel jou te isoleren, jou helemaal gek van twijfel en angst te maken, met alle afschuwelijke gevolgen van dien. Dit alles heb ik aan den lijve ondervonden.”

“Dank Yasmin, dankzij de training Sterk, dúrf ik hier te staan.”

(Tara, initiatiefnemer van ‘Neem het heft in eigen hand!’)

“Toon het maar eens aan”

Psychologe Richelle Hodiamont, zelf ook ervaringsdeskundige, van Het Verdwenen Zelf gaf een heldere uitleg over narcisme en wat narcistische mishandeling inhoudt.

Ze legde uit dat er zelden een officiële diagnose wordt vastgesteld bij iemand met een narcistische persoonlijkheidsstoornis. “Iemand met een dergelijke stoornis vindt namelijk niet dat er iets met hem of haar aan de hand is en geeft altijd een ander de schuld.” Een narcist gaat vaak zo subtiel te werk dat het slachtoffer aan zichzelf gaat twijfelen. Een narcist neemt niet de verantwoordelijkheid voor het eigen gedrag, en zal dat ook niet aanpassen. Als voorbeeld van hoe subtiel een narcist te werk gaat, liet Richelle een kort filmje zien, een aflevering uit de VPRO-serie Zaai van actrices Plien en Bianca. Zie hier de link van het filmpje op Youtube.

“Ik bedekte het met de mantel der liefde”

Het duurt meestal lang voordat een slachtoffer van narcistische mishandeling zich realiseert daadwerkelijk een slachtoffer te zijn. Het was dat de dochter van Jacqueline* haar een noodkreet gaf “Mama, ik trek het niet meer!” waarna ze de scheiding van haar narcistische partner ging inzetten. Jacqueline vertelt dat ze had gedacht en gehoopt dat het gedrag van haar toenmalige partner wel zou veranderen. “Keer op keer praatte ik zijn gedrag goed, ik bedekte het met de mantel der liefde, ook omwille van onze kinderen. Bovendien dacht ik dat ik assertief genoeg was. Maar ik zat zo in een vicieuze cirkel dat ik het welbevinden van mijn eigen kinderen soms vergat.”

Het komt meer dan eens voor dat kinderen door hun narcistische ouder worden ingezet in de strijd met de ‘gezonde’ ouder. Kinderen worden soms zelfs zo gemanipuleerd dat ze geen contact meer willen met de ‘gezonde’ ouder. Dat dit vaker voorkomt, blijkt uit de emotionele reacties van enkele deelnemers naar aanleiding van het ervaringsverhaal van Jacqueline.

“Je ervaring omzetten naar kracht en kwaliteit”

Nienke Buiskool Leeuwma is een ervaringsdeskundige therapeut. Zij heeft haar eigen ervaringen met een narcistische partner omgezet in hulp aan andere slachtoffers van narcistisch misbruik. Samen met een andere ervaringsdeskundige heeft ze begin dit jaar Lady Letters opgericht en in een aantal maanden tijd een landelijk dekkend netwerk van buddy’s weten op te bouwen. “Ik miste in mijn situatie iemand naast me, iemand die mij begrijpt en niet oordeelt.” Vrouwen kunnen bij Lady Letters gratis gebruik maken van een buddy, iemand die hen begeleidt, bijvoorbeeld tijdens lastige gesprekken met instanties en een luisterend oor biedt.

Een aantal vrouwen was zo dapper om aan een rollenspel onder leiding van Nienke mee te doen, waarbij de ene vrouw de narcist en de andere vrouw het slachtoffer moest spelen, met als doel te leren hoe je het beste met een narcist kunt communiceren.

Directeur Nermin Altintas van Stichting Yasmin sloot de indrukwekkende bijeenkomst af met de verwijzing naar de empowerende trainingen en bijeenkomsten van Stichting Yasmin. De bijeenkomst heeft haar in ieder geval stof tot nadenken gegeven en ze hoopt dat dat voor alle aanwezigen eveneens geldt. Het is belangrijk om het heft in eigen hand te nemen. Voor jezelf, of voor een ander die met narcistisch misbruik heeft te maken.

Gezien de grote belangstelling voor deze bijeenkomst willen wij in de toekomst meer aandacht aan dit onderwerp besteden. Binnenkort komt Stichting Yasmin met meer informatie. Meld je aan voor de nieuwsbrief (zie rechts hiernaast) en blijf zo op de hoogte. Of volg onze Facebookpagina.

* vanwege de privacy en veiligheid van slachtoffers zijn hun echte namen niet gebruikt.

Om narcistisch misbruik te beëindigen is het nodig om kennis te delen, meer bewustwording te creëren, te weten wat de waarschuwingssignalen zijn en hoe je jezelf kunt beschermen. Daarnaast is het nodig dat deze kennis en bewustwording landt in de politiek, in de hulpverlening, in de rechtbanken en in de media zodat er beleid op kan worden afgestemd en deze vorm van psychisch (huiselijk) geweld strafbaar kan worden gemaakt. Narcistische mishandeling veroorzaakt complexe gezondheidsproblemen met veelal langdurige hulpverleningstrajecten voor het slachtoffer (en zijn of haar kinderen) en is ook maatschappelijk een enorm groot probleem, met alle (financiële) gevolgen voor de samenleving van dien.