STOP geweld tegen vrouwen – Yasmin kleurt 16 dagen oranje

Het pand van Stichting Yasmin aan de Brouwersgracht 2A is van 25 november tot 10 december oranje verlicht. Alle ramen zijn gedecoreerd met oranje handen en vlinders en de tekst ‘Stop geweld tegen vrouwen’ in verschillende talen. Stichting Yasmin heeft de factsheet ‘Wat te doen bij geweld – regio Den Haag’  ontwikkeld. Dit overzicht van Haagse instanties en nuttige websites is samengesteld door ervaringsdeskundige vrouwen van Stichting Yasmin.

Er zijn tot 10 december diverse activiteiten bij Stichting Yasmin, waaronder het haken van oranje sjaals die worden verkocht en waarvan de opbrengst wordt gedoneerd aan UN Women. De bewustwordingscampagne van Stichting Yasmin is al gestart voor 25 november, de Internationale Dag tegen geweld tegen vrouwen van de Verenigde Naties. “We zetten onze creativiteit in om met vrouwen in een veilige omgeving te praten over het thema geweld. Het haken van een sjaal of het vouwen van vlinders is een mooie start om met elkaar in gesprek te raken,” zegt Nermin Altintas, directeur van Stichting Yasmin.

Bewustzijn creëren

Veel vrouwen zijn zich niet bewust van hun gewelddadige thuissituatie. Ze zien fysiek geweld vaak als normaal, over de gevolgen van psychisch geweld, zoals stelselmatige vernederingen, nog maar te zwijgen. Stichting Yasmin legt de vrouwen uit wat een afhankelijkheidsrelatie inhoudt en wat de vaak levenslange gevolgen voor henzelf én ook voor hun kinderen zijn. Bewustzijn creëren is een eerste stap om verandering te bewerkstelligen.

“GEK VAN TWIJFEL EN ANGST” – Tara, slachtoffer van geweld

“Wereldwijd worden miljoenen mensen getroffen door narcistisch misbruik en het is de hoogste tijd dat het taboe hierover wordt doorbroken,” vertelt Tara tijdens een bijeenkomst bij Stichting Yasmin over narcistische mishandeling in 2018. “Slachtoffers van narcisten worden vaak niet geloofd. Mensen met een narcistische persoonlijkheidsstoornis zijn manipulatief zeer sterk en naar de buitenwereld toe meestal zeer charmante persoonlijkheden. Ze krijgen het zelfs voor elkaar om jouw familie en vrienden te beïnvloeden. En ook hulpverleners, jeugdbeschermers, politiefunctionarissen, advocaten, mediators, rechters, enzovoort weten ze te manipuleren met als doel jou te isoleren, jou helemaal gek van twijfel en angst te maken, met alle afschuwelijke gevolgen van dien. Dit alles heb ik aan den lijve ondervonden.”

Bron: stichtingyasmin.nl/taboe-over-narcistische-mishandeling-doorbreken/

Beter voorkomen dan genezen

Onder het motto ‘Beter voorkomen dan genezen’ pakt Stichting Yasmin geweld tegen vrouwen aan vanuit preventie. Met de empowerment leerlijn ‘Vrouw en Veiligheid’ ontwikkelt Yasmin methodieken waarmee afhankelijkheidsrelaties en risicofactoren van geweld worden aangepakt. Trainingen, voorlichting, advies, persoonlijke ontwikkelplannen en coaching zijn er op gericht de eigen kracht van vrouwen te vergroten, te versterken en vrouwen meer weerbaar te maken.