Lancering leerlijn Vrouw en Veiligheid

Jaarlijks zijn nog steeds ouderen, volwassenen en kinderen slachtoffer van geweld in relaties. Alleen al de afgelopen twee jaar zijn er 87 vrouwen vermoord in Nederland. Bij zo’n 75% van deze vrouwen is de vermoedelijke dader de partner of ex-partner was. Vrouwen zijn 5 keer zo vaak slachtoffer van structureel geweld dan mannen. Huiselijk geweld en kindermishandeling hebben grote medische, sociale en psychische gevolgen en leiden vaak tot langdurige beschadiging. Om dat te beperken en te voorkomen, is meer nodig op het gebied van preventie. Stichting Yasmin wil daarbij helpen met de lancering van de leerlijn ‘Vrouw en veiligheid’.

VROUW EN VEILIGHEID

Ook in de gemeente Den Haag is geweld tegen vrouwen een groot probleem. Met het project Vrouw en Veiligheid heeft Stichting Yasmin als doel binnen twee jaar meer bewustzijn te creëren over geweld in relaties bij 960 Haagse vrouwen. Vrouwen maken na een persoonlijk gesprek met één van de coaches van Yasmin, zelf een ontwikkelingsplan. Dit geeft haar de mogelijkheid om in haar eigen tempo doelen te stellen, zich verder te ontplooien, talenten te ontwikkelen of door te stromen. Stichting Yasmin vormt een veilige omgeving, biedt een luisterend oor en stimuleert vrouwen het beste in zichzelf naar boven te halen.

Door in jezelf te geloven sta je sterker in je schoenen en hoef je niet afhankelijk te zijn van anderen. Wij weten uit ervaring hoe het is om in een relatie te zitten waar sprake is van geweld en wat voor impact het kan hebben op je leven. Daarom zetten wij  ons graag in als coach voor de leerlijn Vrouw en Veiligheid”, aldus het team Vrouw en Veiligheid.

TRAINING ‘VEILIG’

Tijdens deze training van 6 weken leren vrouwen om positiever naar zichzelf te kijken en hun zelfvertrouwen te vergroten. Zij leren ook veilige en onveilige situaties en relaties herkennen en hun grenzen aan te geven. Klik hier voor meer informatie.

We zien dat er veel belangstelling is voor onze verschillende cursus onderdelen”, aldus Bertha Suasnabar, projectmedewerker van Stichting Yasmin. “De gevolgen binnen een gezin zijn groot niet alleen voor de vrouw die direct slachtoffer is. Opgroeien in een gezin waar sprake is van mishandeling heeft invloed op de manier waarop kinderen zelf later intieme relaties aangaan en op hun kans om binnen die relaties dader of slachtoffer te worden van geweld”.

MEET TO CHANGE

Meet to Change tafelgesprekken zijn vrijblijvende, wekelijkse bijeenkomsten tussen vrouwen. Tijdens deze gesprekken, wisselen vrouwen onderling ervaringen en oplossingen uit met betrekking tot preventie van onveilige relaties. Vrouwen worden hierdoor bewuster van de risico’s en gevolgen van geweld, op zichzelf en op hun kinderen. Alle bijeenkomsten zijn gratis, los van elkaar te volgen en beschikbaar voor vrouwen vanaf 18 jaar.

“We zien dat er veel belangstelling is voor onze verschillende activiteiten”, aldus Bertha Suasnabar, projectmedewerker van Stichting Yasmin. “De gevolgen binnen een gezin zijn groot niet alleen voor de vrouw die direct slachtoffer is. Onderzoek wijst uit dat opgroeien in een gezin waar sprake is van mishandeling heeft invloed op de manier waarop kinderen zelf later intieme relaties aangaan en op hun kans om binnen die relaties dader of slachtoffer te worden van geweld”.

ORANGE THE WORLD

Orange the World is de internationale campagne tegen geweld tegen vrouwen en meisjes. Nu harder nodig dan ooit. Vorig jaar deden in Nederland meer dan 150 gemeenten en 8 provincies mee, door een gebouw, brug, fontein, standbeeld of ander object uit te lichten, en waren er vele berichten in nationale, lokale en regionale pers. Daarmee bieden zij een belangrijke bijdrage aan het bespreekbaar maken van het thema geweld tegen vrouwen; als we het taboe wegnemen kunnen meer slachtoffers hulp vragen, en krijgen.

MEER INFORMATIE

Wil je weten wat Yasmin voor jou kan betekenen? Of wil je je aanmelden voor één van de activiteiten? Neem een kijkje op deze pagina. Of stuur een e-mail naar aanmelden@stichtingyasmin.nl. Je kunt ook vrijblijvend contact opnemen met onze coaches via 070 – 363 15 38.

Let op: in verband met de aangescherpte coronamaatregelen, biedt Stichting Yasmin momenteel plek voor een beperkt aantal vrouwen per bijeenkomst.

Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door de financiële ondersteuning van Fonds 1818, VSB Fonds en Gemeente Den Haag.