Krachtig werkbezoek van burgemeester Pauline Krikke aan Stichting Yasmin

“Ik krijg hier bakken energie van!”

Donderdag 6 december bracht de Haagse burgemeester Pauline Krikke een werkbezoek aan Stichting Yasmin. Van directeur Nermin Altintas en bestuursleden Hedwig Vos en Lousewies van der Laan kreeg de burgemeester een rondleiding in het pand aan de Brouwersgracht. In iedere ruimte waar die middag activiteiten plaatsvonden schoof Pauline Krikke met een kopje thee aan en ging ze met de deelneemsters in gesprek. Het belang van Yasmin als veilige plaats kwam aan alle tafels als gemeenschappelijke deler naar voren. De burgemeester was zichtbaar onder de indruk van Yasmin, haar activiteiten en de kracht van de aanwezige deelneemsters. “Ik krijg hier bakken energie van!”

De burgemeester komt binnen bij het spreekuur van de twee wijkagentes die vaste gasten zijn aan de keukentafel van Yasmin. De wijkagentes gaan elke 8 weken in gesprek met vrouwen over vragen die bij hen leven (de eerstvolgende keer is op donderdag 14 februari 2019).  Deze keer komen veiligheid, vuurwerk en overlast van hangjongeren aan bod. Maar er gaan ook recepten over de tafel, een onderwerp dat iedereen verbindt.

Nederlandse taalles
In één van de lokalen aan de Brouwersgracht vindt een taalles Nederlands plaats. De deelneemsters willen de burgemeester graag zelf vragen stellen, zoals: “Is uw werk moeilijk?” en “Hoe bent u gekozen?”. De vrouwen hebben de vragen zelf bedacht en hebben bij Yasmin voldoende zelfvertrouwen verworven om deze zelf aan Pauline Krikke te stellen. De burgemeester op haar beurt stelt ook vragen aan de deelneemsters, zoals: “Wat vindt u het moeilijkste aan Nederlands leren?”, waarop antwoorden komen van deelneemsters als: “de grammatica”, “de G-klank”, en onder veel gelach “alles is moeilijk aan de Nederlandse taal”.

Training Sterk
De training Sterk is vooral gericht op (weer) het heft in eigen hand nemen. Vrouwen die niet dachten dat het mogelijk was om dit te kunnen, weten na het volgen van deze training veel beter wat ze willen en vooral dat ze een toegevoegde waarde hebben in de maatschappij. Deelneemsters voelen zich veel krachtiger en hebben meer inzichten in hun talenten, zo leggen de deelneemsters enthousiast de kracht van training Sterk aan de burgemeester uit.
Eén van de deelneemsters vertelt dat het fijne aan Yasmin is dat je kleine stapjes kunt zetten zonder dat iemand je veroordeelt. “Ik was mijn zelfvertrouwen en kracht helemaal kwijt en dit heb ik bij Yasmin weer teruggevonden, dankzij de veilige omgeving, dankzij de ontmoetingen met andere krachtige vrouwen, dankzij de training Sterk!”

Turkse taalles
Er komt bij Yasmin een groep Turkse vrouwen die nooit heeft leren lezen of schrijven. Zij krijgen bij Yasmin eerst lezen en schrijven in de Turkse taal. Pauline Krikke vraagt twee vrouwen iets voor te lezen, hetgeen zij vervolgens dapper doen en waarvoor zij hartelijk worden gecomplimenteerd door de burgemeester. Op de vraag wat het voor hen betekent dat ze leren lezen en schrijven, antwoorden de vrouwen trots: “Ik kan nu whatsappen, mijn eigen naam schrijven en een boodschappenbriefje lezen.”

Na afloop zegt Pauline Krikke tegen Nermin Altintas: “Dat moet je zeker best vaak uitleggen waarom die vrouwen niet in het Nederlands les krijgen in schrijven en lezen?” Nermin Altintas beaamt dit. “Turks is hun moedertaal en als je al niet in je eigen taal kunt lezen en schrijven, is het extra moeilijk om dit eerst in een andere taal te moeten leren. Door het aanbod van deze laagdrempelige taallessen krijgen wij bij Yasmin ook deze vrouwen binnen die zich hierdoor weer verder kunnen ontwikkelen via Nederlandse taallessen of onze andere trainingen en activiteiten.”

(Zie ook de reactie van Yasmin-bestuurslid Lousewies van der Laan, in kader op deze pagina.)

Huiselijk geweld
Voordat de burgemeester binnenkwam bespraken de vrouwen aan de ‘Meet to Change-tafel’ het thema huiselijk geweld, de angst en de schaamte hierbij en welke rol Yasmin kan hebben om op een laagdrempelige manier vrouwen te bereiken om hierover te praten. “Vrouwen zijn bang om contact op te nemen met Veilig Thuis uit angst dat zij hun kinderen kwijtraken,” vertelt een deelneemster. “Ik vind huiselijk geweld één van de meest erge dingen die iemand kan overkomen,” vertelt Pauline Krikke als ze aanschuift bij de Meet to Change-tafel. “Omdat het altijd een relatie is die dicht bij je staat, maakt dat je hier niet over durft te praten. Of je de relatie nu wel of niet kwijt wilt; je wilt in ieder geval dat het geweld stopt. Door als burgemeester aandacht aan het thema huiselijk geweld te besteden, hoop ik dat vrouwen de moed bij elkaar verzamelen om hulp te zoeken en om te zorgen dat het geweld stopt. Huiselijk geweld heeft niet alleen hele grote invloed op jezelf maar heeft ook heel veel invloed op je kinderen, op het hele gezin. Ik snap heel goed dat je bang bent voor Veilig Thuis en dat ze mogelijk je kinderen uit huis willen plaatsen. Er bestaat sinds kort een telefonische hulplijn: Hear my Voice. Hier zitten vrouwen achter die zelf huiselijk geweld hebben meegemaakt. Deze vrouwen luisteren naar je en begrijpen het dat je bijna geen hulp durft te zoeken. Als je hiermee belt, kan dit de eerste stap zijn. Zij kunnen je ook vertellen dat als je slachtoffer bent van huiselijk geweld dat je niet zomaar je kinderen kwijtraakt, want dit is niet het geval. Jij bent immers niet diegene die het geweld pleegt, je bent slachtoffer.”

Pauline Krikke: “Ik vind het heel erg moedig als vrouwen hele kleine stapjes durven te zetten om huiselijk geweld te stoppen.”

Directeur Nermin Altintas vertelt aan de burgemeester dat Yasmin op 7 december start (is inmiddels gestart) met een besloten lotgenotenkrachtgroep voor slachtoffers van (psychisch) huiselijk geweld. “Laat maar weten wanneer ik er een keer bij mag zijn. Ik vind het heel goed om hierover zelf met jullie te praten,” zo zegt de burgemeester vastberaden toe.

Hear my Voice
Telefoonnummer Hear my Voice: 0800-3200032, een laagdrempelige telefonische hulplijn bij huiselijk geweld, bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 22.00 uur. Meer informatie op: www.hear-my-voice.nl

Belofte Pauline Krikke
“Er komen 70 culturen bij Yasmin,” vertelt Yasmin-medewerker Rozemarijn van de Kerk aan de burgemeester. “Nederlands is de gezamenlijke taal bij Yasmin en verbindt alle vrouwen met elkaar.” Pauline Krikke complimenteert een aantal deelneemsters dat zij in korte tijd zo goed Nederlands hebben leren spreken. Eén van de deelneemsters daagt de burgemeester uit om Nederlandse taalles te komen geven, net zoals haar partijgenoot premier Mark Rutte die ook nog steeds les geeft op een middelbare school in Den Haag. Onder luid gelach bedankt de burgemeester vriendelijk voor de eer. “Ik buig diep voor mijn collega dat hij dit nog steeds doet. Ik doe meestal wat ik beloof en daarom beloof ik niet dat ik Nederlands les bij Yasmin ga geven, want dat ga ik namelijk niet doen. Maar aan mijn belofte om een keer deel te nemen aan de lotgenotenkrachtgroep huiselijk geweld kun je me zeker houden!”

Het bezoek van burgemeester Pauline Krikke is door alle aanwezigen ervaren als een heel warm bezoek met aandacht voor alle aanwezigen. De rode draad tijdens de kennismakingsbezoeken van de burgemeester aan de verschillende activiteiten was de veilige omgeving die Yasmin aan alle deelneemsters biedt; veiligheid om jezelf te zijn, om jezelf te ontwikkelen. Burgemeester Krikke hecht grote waarde aan onafhankelijkheid van vrouwen. “Ik vind het heel mooi om te zien dat vrouwen veel krachtiger bij Yasmin worden! Ook ik krijg hier bakken energie van!”

Post van bestuurslid Lousewies van der Laan van Stichting Yasmin op haar Facebookpagina van 7 december 2018

Of all the groups the mayor met on December 6th during her visit to Stichting Yasmin (a charity aiming at empowerment of women in The Hague) I’m proudest of the Turkish class. These women came to Holland illiterate, following mostly conservative husbands and

now that their kids are off to (often post-graduate) jobs want to learn to read and write. Barely able to speak Dutch (the EU-Turkey Association Agreement exempts them from our legal requirements to learn the language – that needs to be revisited) they have the courage to start learning for the first time well into their sixties, often overcoming resistance from spouses.
One lady explained proudly: “I can now text on WhatsApp, write my name and read phone numbers. It has changed my life”.
Yasmin Foundation is run by over 70 volunteers, managed by a director and two part-time staff. It has helped thousands of women overcome challenges like domestic violence, illiteracy, lack of language or other skills, conservative/religious/cultural background which did not encourage setting personal boundaries, lack of network, discrimination, etc to grow and start participating in society, ideally with a paid job.