Corona en huiselijk geweld: wat kun jij doen?

corona en geweld

Nederland is al meer dan een maand in lockdown door het Coronavirus. Mensen werken thuis en kinderen gaan niet naar school. In het gezin kunnen spanningen ontstaan of erger worden. Veel mensen zijn bang en gestrest en weten niet hoe zij verder moeten. Zij reageren hun frustraties en hun stress vaak af op degenen die dichtbij zijn. Wereldwijd komen vooral vrouwen en kinderen in de knel, omdat zij bij iemand moeten blijven die hen fysiek, geestelijk of seksueel mishandelt. Thuisblijven zorgt dan juist voor een onveilige situatie.

Als iemand opgesloten, geïsoleerd en gecontroleerd wordt, is het heel moeilijk om zelf te bellen en hulp te zoeken. Omstanders (vrienden, buren en familie) zijn dan de meest geschikte personen om hulp of ondersteuning te bieden.

Kortom: maak jij je zorgen om iemand anders en wil je graag helpen? Doe het! Jouw hulp kan zelfs van levensbelang zijn!

Wij geven je hier een aantal tips, afhankelijk van de situatie kan je zien wat voor jou van toepassing is:

1. Als je denkt dat de situatie levensgevaarlijk is, bel 112 of Veilig Thuis (0800-2000), je kan anoniem en gratis bellen.
    2. Als je langs kunt gaan of met deze persoon bellen, doe dat! Of stuur een bericht en vraag hoe het met die persoon gaat en hoe de situatie thuis is.
    3. Vertel dat jij aan haar of hem denkt en je zorgen maakt om haar/zijn veiligheid. Doe dit op een rustige en respectvolle manier en noem feiten. Wat heb je gezien of gehoord dat je zorgen wekt? Let op dat jij vooral luistert en geef geen oordeel, mening of ongevraagd advies.
    4. Bied je hulp aan voor het geval dat zij/hij iets nodig heeft. Mensen die worden mishandeld voelen zich vaak heel eenzaam en vinden het fijn om te weten dat iemand aan ze denkt. Het kan zijn dat de andere persoon jouw contact waardeert en jou iets vertelt, maar het kan ook zijn dat zij/hij het probleem ontkent, dit gebeurt meestal uit schaamte of schuldgevoelens. In ieder geval is het heel belangrijk dat de persoon weet dat jij er voor haar/hem bent.
    5. Via onderstaande link vind je ons factsheet ‘Wat te doen bij geweld’, met informatie over instellingen in de regio Haaglanden voor advies of hulp bij huiselijk geweld. Voor jezelf, maar ook voor een ander. Vaak kan je anoniem bellen of chatten.

Klik hier voor het factsheet ‘Wat te doen bij geweld’

1. Kom je er met deze tips nog niet uit en wil je toch liever een vertrouwelijk gesprek met ons hebben? Wij helpen je graag. Bel of SMS 0611161101, of e-mail naar info@stichtingyasmin.nl