Avondklok

Vanaf zaterdag 23 januari is de avondklok in heel Nederland ingevoerd. Dit betekent dat iedereen van 21.00 uur ’s avonds tot 04.30 uur ’s ochtends binnen moet blijven. We kunnen ons voorstellen dat je wilt weten wat dit voor jou betekent. We hebben de meest gestelde vragen voor je verzamelt.

Wat houdt de avondklok in?

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft.

In welke gevallen mag je wel naar buiten tijdens de avondklok?
  • als jijzelf, een hulpbehoevend persoon of een dier dringend (medische) hulp nodig heeft
  • als je van je baas voor werk naar buiten moet;
  • als je naar het buitenland reist of terugkeert naar Nederland;
  • als je onderweg bent in verband met een begrafenis/crematie en dit kunt aantonen;
  • als je onderweg bent in verband met een oproep van een rechter, officier van justitie of bezwaar- of beroepschriftenzitting en dit kunt aantonen;
  • als je een aangelijnde hond uitlaat, dit doe je in je eentje.
Wat moet ik doen als ik toch naar buiten moet tijdens de avondklok?

Als het noodzakelijk is dat je tijdens de avondklok naar buiten gaat, dan moet je een formulier invullen waarop je aangeeft waarom je buiten bent. Dit geldt voor iedereen vanaf 12 jaar oud. Het formulier heet Eigen verklaring avondklok. Je kunt het downloaden via deze website.

Er kunnen situaties zijn waarin het niet mogelijk is om een formulier op te halen of te printen. Bijvoorbeeld als je te maken krijgt met huiselijk geweld of kindermishandeling. Dat is een noodsituatie waarbij je zo snel mogelijk het huis moet verlaten. Blijf dus niet binnen bij een onveilige situatie. In dit geval heb je een geldige reden om buiten te zijn zonder formulier.

Ik moet naar iemand toe die mijn hulp dringend nodig heeft. Mag dat tijdens de avondklok?

Ja. Als je bijvoorbeeld mantelzorger bent of voor een dringende medische noodsituatie naar iemand toe moet, kun je dit aangeven op het formulier Eigen verklaring avondklok.

Ik heb geen printer, kan ik het formulier ook digitaal tonen?

Ja. Je vult het formulier in op jouw computer of smartphone en slaat het vervolgens op. Als de handhaver erom vraagt, toon je het formulier op bijvoorbeeld jouw telefoon.

Mogen oppasoma’s en opa’s nog na 21:00 uur naar buiten?

Nee. Oppassen is geen geldige reden om tijdens de avondklok buiten te zijn.

Blijft het OV na 21:00 nog rijden?

Ja, bij een avondklok blijft het OV rijden. Het openbaar vervoer is bestemd voor mensen die ook tijdens de avondklok een noodzakelijke reis moeten maken. Reizigers moeten gedurende de avondklok kunnen aantonen dat zij om een geldige reden tijdens de avondklok moeten reizen.

Moeten dak- en thuislozen zich ook aan de avondklok houden?

Een dak- of thuisloze die buiten wordt aangetroffen zonder andere reden dan dat zij geen onderdak heeft, zal zo mogelijk worden doorverwezen naar een opvangadres.

Is de supermarkt ’s avonds nog open?

Essentiële winkels, zoals drogisterijen, sluiten om 20:00 uur. Winkels die levensmiddelen verkopen, zoals supermarkten sluiten om 20.45 uur.

Worden alle activiteiten gestopt voor de avondklok? Bijvoorbeeld sporten voor jeugd.

Sportverenigingen en organisatoren van activiteiten voor kinderen zorgen ervoor dat de deelnemers voor 21.00 uur thuis zijn.

Waarom geeft Stichting Yasmin deze informatie?

Het aantal gevallen van huiselijk geweld is in de coronatijd fors toegenomen. Mensen werken en leven daardoor meer thuis, hebben minder sociale contacten, minder afleiding en kunnen onzekerheid hebben over hun inkomen. Dat kan betekenen dat de spanningen thuis oplopen, wat de kans op fysiek, psychisch of seksueel geweld vergroot. Nu we elkaar minder vaak zien, blijft huiselijk geweld, verwaarlozing en kindermishandeling vaker verborgen. Wij vrezen dat de avondklok daar nog een schepje bovenop doet. Daarom geven we je graag alle benodigde informatie en brengen we je in contact met hulporganisaties die jou kunnen helpen.

Staat jouw vraag hier niet bij?

Neem een kijkje op de website van de Rijksoverheid.

Acuut gevaar?

Neem geen risico en bel 112.

Dringend advies of hulp nodig?

Bekijk alle belangrijke telefoonnummers hier.