Neem het heft in eigen hand!

Op woensdagochtend 29 mei van 9.00 tot 14.00 uur organiseert Stichting Yasmin de miniconferentie ‘Neem het heft in eigen hand!’. Deze ochtend bestaat uit een plenaire inleiding over dit thema, gevolgd door inhoudelijke en empowerende workshops en een afsluitende lunch. Ook dit jaar weer besteedt Stichting Yasmin aandacht aan de internationale dag (1 juni) voor bewustzijn van narcistisch misbruik

Het is de hoogste tijd het taboe rondom narcistisch misbruik te doorbreken en een ieder bewust te maken wat deze vorm van geestelijke mishandeling met je doet, wat de waarschuwingssignalen zijn en hoe je jezelf kunt beschermen. Kennis delen is van groot belang! Kortom: neem het heft in eigen hand!

Inleiding

Wat is narcistisch misbruik? – Inleiding over narcistisch misbruik en de grote gevolgen door Sibylle Leder, therapeut voor lichaamsgerichte psychotherapie en aangesloten bij het Verdwenen Zelf. Zij verzorgt een inleiding over wat narcistisch misbruik inhoudt en wat de gevolgen voor slachtoffers zijn. Vragen die aan bod komen zijn: Waarom kan narcistisch misbruik zo beschadigend zijn? Wat is de pathologie achter narcisme?

Workshops

Er zijn twee rondes met 7 praktische en empowerende workshops, die in beide rondes worden gegeven.

1. Narcistisch misbruik op jonge leeftijd en de grote gevolgen van psychische mishandeling op latere leeftijd – Annette van der Knaap is chemicus en heeft zich verdiept in de aanpak van kindermishandeling in Nederland. In haar workshop gaat Annette dieper in op de grote fysieke en psychische gevolgen van narcistisch misbruik/psychische mishandeling op jonge leeftijd. Sinds 2016 geeft Annette lezingen over dit thema en geeft ze slachtoffers advies hoe zij veerkracht kunnen ontwikkelen in plaats van overlevingsstrategieën. Meer achtergrondinformatie:  http://www.filmsforchange.nl
  2. Hoe communiceer je met een narcistische partner? – Sibylle Leder (zie inleiding) geeft de workshop hoe communiceer je (niet) met een narcistische ex-partner (of een ouder, een ander familielid of een collega)? Tijdens de workshop bouwt zij kleine korte lichaamsgerichte oefeningen in om de aanwezigheid van deelnemers te bevorderen en hierin gelijktijdig tools mee te geven om zichzelf te gronden. De afsluitende oefening gaat vooral over ‘begrenzen’.
  3. Praktische tips bij juridische kwesties – Hoe ga je in juridische kwesties om met iemand met een narcistische persoonlijkheidsstoornis (NPS)? Luister naar het advies van Danielle van den Hoogen, advocaat van Boom Advocaten in Leiden.
  4. Samen met lotgenoten werken aan je herstel – Contact met andere slachtoffers van narcistisch misbruik kan een belangrijke bijdrage leveren aan het herstelproces. Stichting Yasmin is vorig jaar een pilotgroep gestart met lotgenoten van narcistisch misbruik. De deelnemers hebben zelf een format ontwikkeld op basis van een intervisiemodel. Wil je hier meer van weten? Enkele deelneemsters vertellen hierover.
  5. Bij wie kan ik terecht voor hulp? – De eerste stap naar hulpverlening is vaak niet makkelijk; ‘Word ik wel serieus genomen? Bij wie moet ik terecht? Geloven ze me wel’. De wijkagent vertelt samen met CJG hoe zij in Den Haag samenwerken om slachtoffers van psychisch geweld in thuissituaties verder te helpen.
  6. Versterk jezelf – Ga zelf aan de slag en leer hoe je jezelf kunt verdedigen, je grenzen kunt stellen en ze te bewaken tijdens een workshop Krav Maga (een zelfverdedigingssysteem uit Israel). Gracia Ho-Asjoe van GREA:”Je bouwt aan je zelfvertrouwen omdat je letterlijk leert om op jezelf te vertrouwen in lastige situaties.”

Na de workshoprondes vindt er een gezamenlijk afsluiting plaats waar we terugkijken op de workshops en de aandachtspunten met elkaar delen. We sluiten de ochtend af met een lunch.

Informatiemarkt

In de tweede helft van de ochtend is een informatiemarkt. Van enkele organisaties zijn vertegenwoordigers aanwezig om persoonlijk in gesprek te gaan en eventuele vragen te beantwoorden, zoals Hear my Voice, Schadefonds Geweldsmisdrijven en Safe Women.

Ook zijn er ervaringsdeskundigen (van onder andere de opleiding Howie the Harp in Rotterdam) aanwezig.

Aanmelden

Deze dag is bedoeld voor slachtoffers van narcistisch misbruik. Er is plaats voor maximaal 70 personen. In verband met een beperkt aantal beschikbare plaatsen en de te verwachten grote belangstelling is aanmelden verplicht.

Aanmelden kan tot vrijdag 24 mei. Dit kan alleen via de website, zie het formulier hieronder. Jouw aanmelding is nog geen bevestiging. Mochten er meer aanmeldingen zijn dan beschikbare plaatsen, dan is Stichting Yasmin in verband met de beschikbare plaatsen genoodzaakt om te gaan loten. Uiterlijk vrijdag 24 mei ontvang je een e-mail met een bevestiging. Of je ontvangt een mail met de mededeling dat we je helaas niet kunnen ontvangen vanwege de beperkte ruimte. Deelname aan deze miniconferentie is gratis.

Aanmelden miniconferentie 'Neem het heft in eigen hand!'

'Neem het heft in eigen hand!'

Woensdag 29 mei 2019 | 09.00 - 14.00 uur | Stichting Yasmin | Brouwersgracht 2a, Den Haag

Workshops

Je kunt twee workshops volgen. Per workshop is er plaats voor ongeveer 10 deelnemers. Geef hieronder aan wat je eerste, tweede, derde en vierde keuze is. We proberen zoveel mogelijk rekening te houden met de workshop van jouw 1e en 2e keuze.

Datum: 29 mei 2019
Einddatum: 29 mei 2019