M2C – communiceren over gevoelens, behoeften en grenzen

Stichting Yasmin organiseert wekelijkse groepsgesprekken (Meet to Change bijeenkomsten) over onderwerpen die aansluiten bij actuele thema’s in de Nederlandse samenleving en de emancipatie van vrouwen. Met elkaar in gesprek gaan en ervaringen uitwisselen staan centraal.

Tijdens deze bijeenkomst gaan wij in gesprek over gevoelens, grenzen en behoeften in specifieke (mooie en moeilijke) situaties. Om je grenzen en behoeften op een respectvolle manier te kunnen communiceren is het noodzakelijk dat je ze zelf kan herkennen en erkennen.

Conflicten  in relaties kunnen ontstaan, escaleren of kleiner worden door de manier waarop mensen met elkaar communiceren. Dit kan zelfs de vorm van geestelijk geweld krijgen. Overmatige kritiek naar elkaar, kleineren, vernederen, schreeuwen, pesten, uitschelden en de ander negeren zijn manieren waarop mensen elkaar pijn doen. Als dit vaker gebeurt, ontstaat een patroon van agressieve communicatie  en relaties beginnen onveilig te worden. Als er hiernaast nog problemen of conflicten ontstaan, kan de agressie erger worden. Degene die aangevallen wordt, reageert soms ook met agressie of kan moeilijk zijn/haar grenzen stellen en zijn/haar behoeften uitdrukken. Dit noemen wij geestelijk geweld en kan ernstige gevolgen hebben voor jezelf, voor je partner, je kind of wie dan ook. Kinderen die opgroeien in een gezin waar geestelijk geweld plaatsvindt, hebben een grotere kans om zelfs agressief naar naderen te zijn of om te accepteren dat een ander hen agressief behandelt.

Om geestelijk geweld te stoppen en om escalatie te voorkomen is het belangrijk dat wij inzicht krijgen in de communicatie met onze omgeving en de patronen in onze relaties. Vervolgens is het nodig om stap voor stap veranderingen in gang te zetten om veiligheid te bevorderen. Het kan ook zijn dat extra hulp nodig is.

Datum: 2 december 2020
Einddatum: 2 december 2020
Tijd: 09:15 - 11:30 uur
Voorwaarden: Alle bijeenkomsten zijn gratis en los van elkaar te volgen. Aanmelden is verplicht via aanmelden@stichtingyasmin.nl of 06-15352231 (bellen of WhatsApp). In verband met de coronamaatregelen zijn er maximaal 10 plekken beschikbaar.

No items found