In discussie tijdens het grote Haagse Empancipatiedebat

Het grote Haagse emancipatiedebat op dinsdag 6 maart was een kleurrijke bijeenkomst met bijdragen van 15 (kandidaat-)raadsleden; 13 vrouwen en 2 mannen.

Er werd volop gediscussieerd over stellingen als “er wordt te weinig gedaan voor vrouwen met een lange afstand tot de arbeidsmarkt” en “een dure kinderopvang zorgt voor ongelijke posities tussen verschillende groepen vrouwen”. De publieke tribune was rijkelijk gevuld met voornamelijk vrouwen uit alle lagen van de Haagse samenleving, van studenten tot en met emancipatiedeskundige senioren. Enkele reacties uit het publiek: “Het debat moet gaan over inclusiviteit voor álle Hagenaars”; “er is een cultuuromslag in de stad nodig”; “emancipatie is juist ook iets voor mannen”.

Door een stem uit te brengen op de stellingen had ook het publiek een actieve rol in het emancipatiedebat. Stichting Yasmin was mede-organisator van dit evenement als partner in het Haagse Emancipatie Netwerk (HEN).

Onder streng toeziend oog van dagvoorzitter Samira Bouchibti (midden) op de klok voeren raadslid Fatima Faïd van de Haagse Stadspartij (rechts) en Jane Kuldip-Singh, kandidaat-raadslid van de nieuwe partij Haagse Toekomst een vriendelijk debat. Fatima Faïd: “Kansen moeten worden bepaald door kwaliteit en niet door gender.”

Mikal Tseggai van de PvdA (links) en Lesley Arp van de SP in debat over inburgering. “Laat iedereen in Den Haag een participatieverklaring ondertekenen, niet alleen nieuwkomers.”

Over de laatste stelling om vrouwen meer kansen te geven op de arbeidsmarkt moet de gemeente quota invoeren op het personeelsbeleid, had Cemil Yilmaz, lijsttrekker van Nida (links op de foto), een korte en krachtige reactie: “Anno nu is diversiteit een kwaliteit en een realiteit.”